A Ripost által idézett vallomásban az áll, hogy az ukrán kapitány egy ideig látta a balesetben érintett hajót, amely – állítása szerint – jobbról előzte őket, és csupán 5-6 méterre volt tőlük. Ezután a Viking kapitánya elmondása szerint nem figyelte a kishajót, amelyet ekkor látott utoljára, mivel ezt követően a hidat figyelte, hogy rendben áthaladhassanak alatta.
A bulvárlap érdeklődésére hajózási szakértők azt mondták, hogy meglátásuk szerint az ukrán kapitány nem mondott igazat, ugyanis a szakértői jelentés szerint a Hableány még a Parlament épületének közelében előzte meg a nagyobb szállodahajót, s ezt nem jobb, hanem bal oldalról tette.
Amikor a Margit hídhoz érkeztek, a szállodahajó már gyorsított, a Hableány pedig lassított, de az ukrán kapitány nem értesítette az előzési szándékról a turistahajó kapitányát.
A szakértői jelentés szerint egyelőre nem tudni, miért nem érzékelte a nagyobb hajó a Hableányt abban a három percben, amíg utolérte azt, majd még abban a két percben sem, amikor egymás mellett haladtak és érintkeztek.
Az ukrán kapitány egyébként mulasztást követhetett el akkor is, amikor a vízbe kerültek mentése során nem jelezte a vészhelyzetet sem a többi hajónak, sem pedig a NAVINFO-nak. A mögötte haladó Viking Idun ugyancsak szabálytalan volt, amikor nem húzódott félre, s nem riasztott az „ember a vízben” riasztásra.