hirdetés
Életmód

Egyáltalán nem az egészséges életmód ellenségei az aszalt gyümölcsök

hirdetés
Sőt, hiába intenek óva tőlük (általában a viszonylagos magas cukor- és kalóriatartalmuk miatt) egyes fitnessguruk és influencerek, valójában egy kutatás szerint némi aszalt gyümölcs, mazsola vagy szárított alma kiváló eledel lehet azok számára, akik egészségesen szeretnének táplálkozni és élni.
Egyáltalán nem az egészséges életmód ellenségei az aszalt gyümölcsök
hirdetés

Kutatók szerint azok az emberek, akik rendszeresen ettek aszalt gyümölcsöket, általánosságban jobb egészségnek örvendtek, mint akik tartózkodtak az ilyen eledelektől, s azokon a napokon, amikor több aszalt gyümölcsöt ettek, a szervezetükbe vitt értékes tápanyagok száma is magasabb volt, mint olyankor, amikor nem ettek aszalt gyümölcsöt – derül ki a ScienceDaily.com cikkéből.

Valerie Sullivan, a Johns Hopkins Bloomberg School of Public Heath PhD kutatója szerint kutatásukból az derült ki, hogy az aszalt és szárított gyümölcsök beilleszthetőek az egészséges táplálkozásba és életmódra, ha mindössze néhány szabályt észben tartunk fogyasztásukkal kapcsolatban.

hirdetés

Elsősorban arra figyelmeztetett, hogy acukrozatlan aszalt és szárított gyümölcsöket érdemes fogyasztani(tehát a kandírozott gyümölcsök például továbbra sem igazán javasoltak), és az egy normál adag kiválasztásánál is figyelembe kell venni, hogy mivel a víztartalmat kivonták ezekből az eledelekből, így jelentősen kevesebbet érdemes belőlük enni, mintha friss gyümölcsből falatoznánk.

Ellenben

az aszalt gyümölcsök értékes és fontos élelmiszerek lehetnek, mert könnyű őket tárolni, magunkkal vinni, sőt, még gyakorta olcsóbbak is, mint a friss gyümölcsök, így könnyebben elérhetőek – főleg télen, amikor a gyümölcskínálat azért még mindig meg-megcsappan.

Sajnos továbbra is sok korai halálesetet okoz az, hogy az emberek táplálkozása nem elég változatos, különösen a zöldség-gyümölcs fogyasztás terén vannak hiányosságok a számtalan, a médiában is lépten-nyomon felbukkanó tanács ellenére is, miszerint napi több adag ilyen eledelt kellene fogyasztanunk.

Ennek egyik oka lehet, hogy a gyümölcsök gyakran viszonylag drágák, és nehéz őket iskolába, munkába vinni, valamint tárolásukkor is gyakori probléma romlandóságuk. Ellenben a minimálisan feldolgozott – fagyasztott, konzerv- és aszalt gyümölcsök – részben kiválthatják a friss gyümölcsök fogyasztását, vagy legalábbis közelebb vihetnek minket az egészségesebb táplálkozáshoz.

Arra azért figyeljünk, hogy a kandírozott gyümölcs nem azonos az aszalttal! (Forrás: pixabay.com / Jenő Szabó)

A kutatás során egyébként összesen 25 590 személy adatait elemezték, ami azt is jelenti, hogy viszonylag nagy mintával dolgoztak. A felmérés során az emberek rögzítették, hogy milyen ételeket ettek a megelőző 24 órában, valamint a szív- és érrendszeri egészségükkel, BMI-értékükkel, vérnyomásukkal és derékkörméretükkel kapcsolatos adatokat is rendelkezésre bocsátottak.

Az adatok elemzése során a kutatók megfigyelték, hogy

általánosságban azok, akik aszalt és szárított gyümölcsöt ettek, egészségesebbek voltak azoknál, akik nem fogyasztottak ilyen élelmiszert, s emellett BMI-értékük, derékkörméretük és szisztolés vérnyomásuk is jellemzően alacsonyabb volt, mint az aszalt gyümölcsöt nem fogyasztóké.

Emellett kiderült az is, hogya többség több értékes tápanyagot vitt be szervezetébe azokon a napokon, amikor evett aszalt gyümölcsöket, mint azokon, amelyeken nem – például azért, mert nem „pótolták” az el nem fogyasztott gyümölcsmennyiséget friss zöldségekkel, gyümölcsökkel, hanem másfajta ételeket fogyasztottak zömmel.

A kutatás eredményei alapján tehát nem érdemes csupán egy-két jellemzőjük miatt megbélyegeznünk dietetikai szempontból az aszalt gyümölcsöket, s ha észben tartjuk, hogy ezekből kisebb mennyiség javasolt, mint a vizet is tartalmazó friss gyümölcsökből, akkor hasznos kiegészítői lehetnek étrendünknek.


hirdetés

További híreink
hirdetés
hirdetés
hirdetés