hirdetés
Életmód

Még szezonja van a padlizsánnak – Ezért érdemes bátran fogyasztani

hirdetés
A padlizsán hazai szezonja általában augusztustól októberig tart, vagyis cseppet sem vagyunk még elkésve azzal, hogy minél gyakrabban fogyasszuk ezt az értékes tápanyagokkal és rostokkal teli, alacsony kalóriatartalmú zöldséget.
Padlizsán
A padlizsán a szem és az agy egészségét is támogatja (Forrás: pexels.com / Anna Guerrero)
hirdetés

Egy átlagos adag padlizsán tartalmazza a felnőttek számára ajánlott napi rostbevitel, rézbevitel, B-6-bevitel, magnéziumbevitel, illetve tiamin-bevitel legalább öt százalékát, azon felül pedig még más vitaminok és ásványi anyagok is vannak benne. Ráadásul a padlizsánban még antioxidánsok is találhatóak, amelyek a szervezetben található szabadgyökök megkötésében hasznosak, s ezáltal csökkentik bizonyos betegségek kockázatát, mivel mérséklik a sejteket érő károsodást – írja a MedicalNewsToday.

A padlizsán jót tesz a szív-és érrendszer egészségének is, hiszen sok kálium, rost, C-vitamin, B6-vitamin és antioxidáns is található benne, valamint a benne található sok rostnak köszönhetően még a koleszterin-szintet is megfelelő szinten segíthet tartani. Egy 2014-es tanulmányban ez utóbbi feltételezést részben bizonyíthatták is, hiszen csökkent a padlizsánban található egyik összetevő hatására a „rossz” koleszterin szintje. 

hirdetés

A padlizsánban lévő polifenolok némi védelmet nyújthatnak a daganatos betegségek ellen is, valamint a padlizsánban megtalálható antociánok bizonyos szintig akadályozhatják az új erek formálódását a daganaton belül, csökkenthetik a gyulladást, és blokkolhatják a rákos sejtek terjedését okozó enzimeket. 

Állatokon végzett kísérletek azt látszottak alátámasztani, hogy a padlizsán héjában található antociánok védhetik az agysejtek membránját a szabad gyökök okozta károsodástól, illetve a nazunin nevű antioxidáns segíthet a sejtek számára a tápanyagok pótlásában és az anyagcserében. Az antociánok továbbá mérsékelhetik az idegi gyulladásokat és javíthatják az agy vérkeringését, ami különösen idősebb korban jelenthet sokat az agyműködés egészségének szempontjából. 

Mivel a padlizsánban alapvetően kevés a kalória – nyilván, ha rántjuk, akkor ez már nem sokat számít majd, de gondolkozzunk most más elkészítési módokban –, emellett pedig sok a rost, ezért az ideális testsúly megtartásában, elérésében is a „barátunk lehet”. 

Ha pedig mindez nem volna elég, a padlizsánban még jelentősebb mennyiségű lutein és zeaxantin is található, amelyek a szem egészségének megtartásában lehetnek fontosak. A lutein kiemelten az időskori makula-degeneráció ellen nyújthat bizonyos szintű védelmet. 


hirdetés

További híreink
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
Minden Percben

Minden Percben | Mert minden perc érdekes © 2019