hirdetés
Életmód

Mi mindenre jó a sütőtök?

hirdetés
A sütőtök szinte egész télen át megtalálható a boltokban, piacokon, ráadásul gyakran egyike azoknak a – nálunk is termesztett – zöldségeknek, gyümölcsöknek, amelyek még december után is kiváló ásványi anyag és vitaminforrást jelentenek. Nemcsak a tök húsa, de a magvai és a leve is értékes tápanyagokat tartalmaznak, így aztán érdemes bátran fogyasztani önmagában sütve, levesként, vagy akár különböző fogásokat, desszerteket készítve vele.
Sütőtök
A sütőtökben sok rost, vitamin és ásványi anyag van (Forrás: pixabay.com / congerdesign)
hirdetés

A sütőtök egyik legnagyszerűbb tulajdonsága, hogy igen sok béta-karotint tartalmaz, ami persze már a narancssárga színéből is sejthető. Szervezetünk ezt az igen hatékony antioxidánst képes A-vitaminná alakítani. 

A béta-karotinban gazdag élelmiszerek rendszeres fogyasztása a MedicalNewsToday cikke szerint csökkentheti bizonyos típusú daganatos megbetegedések kockázatát, védelmet nyújthat az asztma és szívbetegség kialakulása ellen, csökkenti az életkorral összefüggő makula-degeneráció (egyfajta időskori szembetegség) kockázatát, s akár az elhízás ellen is hasznos segítséget nyújthat.

hirdetés

A sütőtökben található nagy mennyiségű rost, a kálium és a C-vitamin egyaránt támogatják a szív- és érrendszer egészségét. Egy 2017-es tanulmány szerint ráadásul annak, hogy elegendő káliumot vigyünk a szervezetünkbe, majdnem olyan fontos szerepe van a vérnyomás szabályozásában, mint a sóbevitel csökkentésének.

A sütőtök rendszeres, változatos étrend mellett történő fogyasztásával a cukorbetegség kockázata is csökkenhet. Egy 2019-es tanulmány szerint egy két növény kivonatából – amelyek egyike a sütőtökből kivont poliszacharidokból állt – összeállított keverék hatására a kísérlethez használt egerek vércukorszintje jelentősen mérséklődött. Noha embereken még nem próbálták ki a növényi kivonatok hatásait, feltehető, hogy nálunk is hasznosnak bizonyulhatna.

A benne található nagyobb mennyiségű antioxidánsnak köszönhetően a szem egészségét is támogathatja a sütőtök. Nemcsak C-vitamin, de béta-karotin és E-vitamin is található benne, ami különösen az idősebb emberek esetében jelentkező makuladegeneráció ellen nyújthat bizonyos fokú védelmet. 

No és persze a sütőtök mellett szól az is, hogy olyan időszakban van az idénye, amikor csak viszonylag kevésféle friss növényi eledelhez férhetünk hozzá, s ilyenkor bizony nagy szolgálatot tud tenni egy vitaminokban, ásványi anyagokban és rostokban bővelkedő élelmiszer.


hirdetés

További híreink
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
Minden Percben

Minden Percben | Mert minden perc érdekes © 2019