Idén akár 15-20 százalékkal is drágább lehet a karácsony, mint tavaly – írja az InfoStart.hu Madar Norbert, a GKI Digital Kutató és Tanácsadó Kft. vezető tanácsadója és partnere tájékoztatása alapján.
A szakértő szerint a drágulás nemcsak az ünnepek hatása, de ennél is nagyobb a szerepe benne a koronavírus gazdasági hatásainak, hiszen a világkereskedelem egészére jellemzőek azok a gyártási-ellátási problémák, amelyek befolyásolják az árképzést.
Madar Norbert szerint az alapanyaghiány és a kieső kapacitás az két tényező, amely már önmagában is akár 20-40 százalékos drágítást tud eredményezi.
A drágulás ugyan nem kizárólag a magyar vásárlókat érinti, de van egy olyan összetevő is, amely hazánkban jellemző. Ez pedig nem más, mint hogy nagyon erős és intenzív a vásárlóerő és a költési kedv a magyar lakosságban, részben a kormányzat által beígért plusz jövedelmek és juttatások hatására, amelyek végső soron is a kereskedelemben „csapódnak le” többletbevételként.
Megjegyezte azt is, hogy idén limitált kínálatra és választékra lehet számítani, így nem árt időben megkezdeni a vásárlást.
Ezúttal is lesznek szezonális promóciók és kedvezmények, ám a megjelenő százalékok a kereskedés szempontjából „egészségesebbnek tűnnek majd” a meglátása szerint. A fekete pénteki novemberi átlagos kedvezmény is csak 17 százalék körüli volt a korábbi években jellemző 30-40 százalékos árengedményekkel szemben.
Továbbra is a ruhák, játékok és elektronikai cikkek bizonyulnak a legnépszerűbb ajándékoknak, de ezek közül csak a ruháknál nem lesz idén drágulás. Az elektronikai cikkeknél a chiphiány, a könyveknél a papírgyártás drágulása, a bútoroknál pedig a faanyag megnövekedett ára miatt költhetnek most többet a vásárlók.
A magyarok egyébként átlagosan 60 ezer forintot költenek karácsonykor, s a többség legalább hét embert szeretne megajándékozni.
(A borítókép forrása: pixabay.com / monicore)