A Balaton idegenforgalmi régió évi több millió magyar és külföldi turistával hazánk második legnépszerűbb turisztikai célterülete, ugyanakkor továbbra is nehéz megtalálni a megfelelő munkaerőt a nyári hónapokban a magyar tengerhez özönlő embermennyiség kiszolgálása – derül ki a Pénzcentrum cikkéből. Már tavaly is több olyan vendéglátóegység volt, amelynek nem volt más választása, mint hogy a szezon közepén bezárjon, miután nem volt, aki a büfékben, éttermekben dolgozzon. A szállodáknak az jelentett elsősorban nehézséget a szezon kezdetén, hogy a képzett vendéglátóipari munkások nagy része már elhagyta az országot.
A Pénzcentrumnak egy siófoki étteremtulajdonos elmondta, hogy hiába jut el a Facebook-hirdetése több ezer emberhez, arra mégsem jelentkezik senki. De más vendéglátók is hasonló problémával küzdenek – tavaly például volt olyan étterem, amely legalább húsz helyen hirdette az üres állásokat a világhálón, mégsem akadt jelentkező.
A portál szerint a nagyobb éttermeknél akár havi 800 ezer-1,2 milliós fizetés is várja a leendő szakácsokat, szállással és ellátással, de a szakképzett pincérek is 500-700 ezer forintos fizetést tehetnének zsebre a jobb helyeken. A panziókba és a szállodákba is nehéz megtalálni a megfelelő munkaerőt, pedig sok helyen még papírt sem kérnek, hanem beérik a tapasztalattal is.
A munkaközvetítők szerint hiába a két hónapnyi jól jövedelmező munka, az Ausztriában, Németországban dolgozó magyar szakemberek ennyi időre nem jönnek haza, és még akik síterepeken helyezkednek el is gyakran ott maradnak a nyárra is, hiszen ott ugyancsak akkora a munkaerőhiány, hogy a tulajdonosok ott tartják az embereket nyárra is, tartva attól, hogy máskülönben esetleg nem térnének vissza a szezonra.
A portálnak nyilatkozó szakemberek szerint tovább kell emelni a béreket, ugyanis az egy-egy kiugróan sok pénzt ígérő hirdetés mellett összességében továbbra is az átlag alatt keresnek a vendéglátósok. Csakhogy a vállalkozások jövedelmezősége is meghatározza, mennyire emelhetik a béreket, és noha az elmúlt években növekedett a vendégforgalom, továbbra is van hová fejlődni e kérdésben. A magasabb fizetések mellett fontos lenne az is, hogy hosszú távú, átlátható munkakörülményeket biztosítsanak ahelyett, hogy a két hónapos nyitvatartásra próbálnának üzleti modellt építeni. Egy hosszabb, 4-5 hónapos szezonra például már jobban megérné hazatérni a télen külföldön dolgozó szakképzett magyar munkaerőnek.