A Reuters Institute Digital News 2020-as beszámolója szerint 2018 óta mintegy megduplázódott az Instagram hírcélú használata, s elsősorban a fiatalabb emberek körében jellemző ez a tendencia. A jelentés szerint a brit 18-24 éves korcsoport közel negyede használta az Instagramot arra, hogy a koronavírussal kapcsolatosan információkat szerezzen – írja a BBC.
Mindeközben azonban általánosságban megfigyelhető volt az is, hogy a közösségi oldalakat tartották az emberek a legkevésbé megbízható hírforrásoknak.
Az embereknek csupán huszonhat százaléka mondta, hogy megbízna a közösségi oldalakban, mint a vírussal kapcsolatos hírek forrásában. Nagyjából ennyien voltak azok is, akik a chat-alkalmazásokon (pl.: Facebook Messenger vagy WhatsApp) keresztül megosztott hírekben megbíztak volna.
Ezzel szemben az emberek közel 59 százaléka helyezte bizalmát az országa kormánya és a hírszolgáltatások által leközölt hírekbe.
A kérdőívet kitöltők több mint harmada használta az Instagramot, ezen belül kétharmados aránnyal voltak jelen a huszonöt év alattiak. 11 százalék a közösségi oldalt hírcélra használna, amivel pedig csupán egy százalékponttal marad el jelenleg már a fotómegosztó oldal a Twitter mögött e tekintetben.
Nic Newman, a kutatás vezető szerzője elmondta, hogy az Instagram rendkívül népszerű lett a fiatalabbak körében, s ők nagyon jól reagálnak az olyan történetekre, amelyeket egyszerűen, jól, vizuális képekkel kísérve mondanak el nekik.
Az elmúlt időszakban – nem meglepő módon – a klímaváltozás, a Black Lives Matter mozgalom, illetve a koronavírus járvány is olyan témák voltak, amelyek felkeltették a közösségi oldal használóinak figyelmét, és bevonták őket annak használatába.
Mindez ugyanakkor Newman szerint mégsem jelenti feltétlenül azt, hogy az Instagram a többi közösségi oldal helyébe lépne, hiszen nagyon is lehetséges, hogy valaki egyszerre használjon több ilyen oldalt is. Vagyis, például egyszerre mazsolázhatnak a felhasználók a Twitter, Facebook és az Instagram felületein is a hírek között.
Az Instagram egy ideje már a Facebook tulajdonában áll, amely hetente az emberek 85 százalékát éri el, s a vállalatnak továbbra is nagy a befolyása abban, miként közlik a történeteket. Ráadásul már a WhatsApp is a vállalat tulajdonát képezi.