A részben repülőgép, részben léghajó jegyeit magán viselő Airlander 10 a világ legnagyobb repülő járműve, amely már 2016-ban, a tesztelések alkalmával kivívta az emberek figyelmét – aminek tagadhatatlanul a jellegzetes forma volt az egyik oka…
Mintegy három és fél év elteltével a jármű most már elérkezett arra a szintre, amikor megindulhat a gyártása, s ennek okán a HAV képeket is osztott meg a véglegesnek tekinthető tervekről. A némileg átalakított jármű a vállalat közlése szerint áramvonalasabb és hatékonyabb is, mint a prototípus volt – írja a Dezeen.com.
Following the reveal of our production Airlander 10 we have a brand new article that explores the enhancements in more detail #Airlander10 #RethinkTheSkies https://t.co/zGzAAPCt0Y pic.twitter.com/misJwYp7tm
— Hybrid Air Vehicles (@AirVehicles) January 24, 2020
A forma mellett változás, hogy a leszálláshoz szükséges berendezéseket is fejlesztették, míg a raktér (vagy utastér, ha éppen személyszállításra használnák) szélesebb és hosszabb is lett, így tehát a járműben a tér jobban ki lett használva.
A vállalat szerint mostanra az Airlander 10 a tulajdonságainak köszönhetően már mintegy 75 százalékkal kevesebb káros anyagot bocsát ki, mint „egy hasonló másik légi jármű”. Hogy ez alatt mit értettek pontosan, azt nem részletezték.
A HAV az előbbi ellenére szeretné még környezetbarátabbá tenni a járművet, méghozzá úgy, hogy elektromos meghajtásúvá fabrikálná át, amihez a Nottinghami Egyetemmel és a Collins Aerospace nevű vállalattal is együttműködik. A jövőben így a tervek szerint nulla szénkibocsátásúvá lehetne fejleszteni a hatalmas járművet.
A vállalat jelenleg már tárgyal azokkal a turisztikai és tiszta-technológiával foglalkozó szervezetekkel, amelyek számára az első Airlander 10-eseket előállítanák. Egyelőre négy ilyen gépet gyártanak le, amelyek a vállalat szerint akár a sétarepülésekhez is alkalmasak lehetnek majd.
Tizenhat utassal a fedélzetén az Airlander 10-es három napon át lehet képes a levegőben maradni, s ezalatt 2 ezer mérföldet tehet meg, ráadásul a hagyományos repülőknél jóval csendesebben.