A tanulmány eredményei alapján úgy tűnik, hogy a közönség jelenléte is fontos tényező lehet a feladat teljesítését megelőző rossz emlékezet megjelenésében – írja a ScienceDaily.
A tanulmány vezető szerzője, Noah Forrin elmondta, hogy a teljesítmény latolgatása gyengítheti a memóriát azáltal, hogy az emberek a várható prezentáció részleteire koncentrálnak ahelyett, ami az előadásukat megelőzően történik. Megjegyezte azt is, hogy akik hajlamosak a lámpalázra, azok esetében nagyon valószínű, hogy átélik ezt a jelenséget.
A kutatók a korábbi tanulmányokban csak „a sorban következő effektusként” részletezett jelenséget tanulmányozták tovább, és különösképp arra fókuszáltak, hogy miként hathat a feladat teljesítését megelőző rossz memória jelenségére az, ahogyan az emberek az elkövetkező előadásaikra készülnek.
A szakemberek többféle technikával is próbálkoztak a memória javítására, ide értve azt is, hogy a készülődő előadóknak hangosan ki kellett mondaniuk valamit, ugyanis ez jobbára hasznosnak bizonyult az információk memorizálásában korábbi kísérletekben.
A tanulmány egyik szerzője, Colin MacLeod pszichológus professzor a „kiejtési effektus” kifejezést korábbi munkákból vette át, amelyekben megállapították, hogy a dolgok hangosan történő kiejtése egyike annak a három folyamatnak, amelyek segítenek az emlékek formálásában, ez a három módszer pedig az artikuláció, a hallgatás, illetve az illető önmagára való hivatkozása. Azt már korábban megfigyelték, hogy a tanulás szempontjából hasznosabb a hangosolvasás, mint a néma olvasás, az írás, vagy mások szavainak hallgatása.
Az új kutatás során azonban azt figyelték meg, hogy a hangos olvasásnak van egy gyengesége is. Nevezetesen. Amikor az emberek nagyon készültek arra, hogy hangosan felolvassanak valamit, akár rosszabbul is memorizálták a dolgokat, mint tették azt a hangosan olvasás előtt. A kutatók négy kísérletet végeztek 400 hallgató bevonásával, s azt figyelték meg, hogy a diákok rosszabbul memorizáltak dolgokat, amikor magukban kellett elolvasniuk a szavakat némán, mint amikor tudták, hogy hamarosan hangosan fel kell olvasniuk őket.
Az egyik kutató elmondta, hogy az előadások előtti memóriaproblémák megelőzésére egy jó módszer az, ha a tanulók vagy alkalmazottak igyekeznek elsőként túlesni a feladaton, majd már teljes kapacitással figyelhetik végig a többi prezentációt.