hirdetés
Életmód

Segíthet jobb szülővé válni a gyerekkel közös olvasás

Azok az emberek, akik rendszeresen olvasnak a kisgyermekeiknek, kisebb eséllyel lesznek túl szigorú, agresszívan nevelő szülők, miközben a gyerekek, akiknek olvasnak, később kisebb eséllyel lesznek hiperaktívak és szétszórtak – derült ki a Rutgers Robert Wood Johnson Orvostudományi Egyetem kutatásából.

Segíthet jobb szülővé válni a gyerekkel közös olvasás
hirdetés

Korábbi tanulmányok már bizonyítják, hogy amikor gyakoribb szülőkkel közös olvasás, a gyerekek felkészültebbek lesznek az iskolakezdésre köszönhetően annak, hogy érzelmi, nyelvi és akár olvasási készségeik is javulnak, az újabb kutatás szerint azonban – amelyről a ScienceDaily.com is beszámolt – a közös olvasás segíthet a felnőtteknek is, mégpedig abban, hogy „jobb” szülővé váljanak.

A Journal of Developmental & Behavioral Pediatricsnevű lapban megjelent tanulmány szerint a közös olvasás hatására erősebbé válhat a szülő és a gyermek kapcsolata, egyúttal a gyerekek figyelmét érintő problémákat és a hiperaktivitást is segíthet csökkenteni e tevékenység rendszeres gyakorlása.

Manuel Jimenez, a kutatás vezetője elmondta, hogy a szülők nemcsak a tárgyi tudást érintő, de az érzelmi fejlődésben is segíthetik csemetéiket a napi rendszerességű olvasással, ami a gyermek sikerét megalapozhatja az iskolás éveire, és azon túl is.

A kutatás során 2165 anya-gyerek párost figyeltek meg húsz különböző amerikai városban. A nőket arról kérdezték, hogy milyen gyakran olvasnak 1-3 éves gyermekeiknek, majd két év múlták ismét kérdéseket tettek fel nekik, amelyekből az derült ki, hogy milyen gyakran alkalmaztak agresszív pszichológiai vagy testi nevelési módszereket a gyermekeikkel szemben. Az esetleges, az eredményeket torzító tényezőket, így a szülő mentális nehézségeit (például depressziót), vagy éppen a nehéz anyagi helyzetet is igyekeztek kiküszöbölni az adatok elemzésekor.

hirdetés

A kutatás eredménye szerint az egyéves korú gyermekekkel közösen folytatott rendszeres olvasás összefüggésbe hozható volt azzal, hogy a szülők két év elteltével kevésbé voltak agresszívak a nevelés során a gyermekeikkel szemben, s hasonló történt a háromévesekkel folytatott rendszeres közös olvasás hatására is.

Azok az édesanyák, akik rendszeresen olvastak a gyermekeiknek, később kevesebb olyan esetről számoltak be, hogy a gyerekeik hiperaktívak lettek volna, vagy hogy a gyerekeknek problémájuk adódott volna a figyelmükkel. Ez persze részben megmagyarázhatja azt is, hogy miért voltak kiegyensúlyozottabbak a nevelésben ezek a szülők – hiszen ezekkel a gyerekekkel könnyebben lehet bánni.

hirdetés

hirdetés

További híreink
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés