hirdetés
Életmód

Természetes módszerek a vérnyomás csökkentésére

Napjainkban sajnos rendkívül sokakat érintő probléma a magas vérnyomás, holott időben lépve még viszonylag egyszerű módszerekkel is megelőzhető sok esetben annak kialakulása. Sőt, soha nem késő tenni az egészségesebb életmódért!

Természetes módszerek a vérnyomás csökkentésére
hirdetés

Természetesen az orvos által előírt kezelés nem váltható fel a természetes megoldásokkal, de azt sem hihetjük, hogy kizárólag az orvosságokra van szükség a jobb egészséghez. Nagyon sokban meghatározza ugyanis általános jóllétünket és egészségünket – ide értve akár a vérnyomásértékeket is – az, ahogyan élünk.

Az egyik legfontosabb tanács, hogy mozogjunk, sportoljunk rendszeresen! A cél nem az, hogy a végletekig hajszoljuk magunkat, hiszen már napi 30 perc rendszeres testmozgás is segíthet a vérnyomás csökkentésében. Természetesen az ennél több aktivitás is jót tesz, hiszen a sportolás erősebbé teszi a szívet, amely így hatékonyabban lehet képes pumpálni a vért, s végső soron ezzel csökken a vérnyomás.

A megfelelő testsúly elérésében is jó eszköz lehet a sport. Márpedig egy 2016-os tanulmány szerint akár 5 százalékos BMI-érték csökkenés mellett is számottevően csökkent a vérnyomás.

Ha pedig már egészséges életmódról van szó, mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy egyebek mellett a vérnyomásra is kedvezőtlenül hat a dohányzás és az alkoholfogyasztás, így ezek mérséklése, elhagyása ugyancsak eredményre vezethet.

A sófogyasztás hatásairól különböző tanulmányokat publikáltak, amelyek egy része egyértelmű összefüggést mutatott ki a túlzott nátriumfogyasztás és a magas vérnyomás között, míg más munkák arra jutottak, hogy nincs bizonyos hatással a sófogyasztás a magas vérnyomásértékekre. Ennek egyik lehetséges magyarázata, hogy az egyes személyek másként dolgozzák fel a szervezetükbe bevitt sót – vagyis, egyesen úgymond „érzékenyebbek” rá, míg másoknál kevesebb problémát okoz. Mindenesetre a sófogyasztás mérséklése indokolt lehet azok esetében, akiknek magas a vérnyomása.

Ismert a kálium kedvező hatása is a vérnyomásra, így érdemes lehet sok olyan élelmiszert fogyasztani, amelyben fellelhető ez a tápanyag. A zöldségekben, gyümölcsökben (különösen a banánban, avokádóban, sárgabarackban és narancsban), tejtermékekben, tonhalban, lazacban, diófélékben és magvakban is viszonylag sok kálium található, amely segíthet a vérnyomás normál értékek között tartásában.

A kalciumban gazdag élelmiszerek ugyancsak segítségünkre lehetnek a vérnyomás csökkentésében, de flavonoidtartalma miatt a kevés cukrot tartalmazó étcsokoládé és a cukrozatlan kakaópor fogyasztása is jó döntés lehet. A bogyós gyümölcsök pedig a bennük rejlő polifenolok miatt mérsékelhetik a magas vérnyomást, miközben azok, akik nem esznek elég magnéziumot, akár azzal is eredményt érhetnek el, ha húsok, tejtermékek, hüvelyesek és teljes kiőrlésű gabonák révén magnéziumból is többet juttatnak a szervezetükbe.

A megfelelő stresszkezelés ugyancsak jót tehet a vérnyomásnak, hiszen míg sok stresszforrás nem kerülhető el, meg lehet tanulni, hogyan élhetünk együtt könnyebben ezekkel a kellemetlenségekkel. Egy-egy jól megválasztott hobbi – például kertészkedés, művészeti alkotó tevékenység, sporttevékenység, írás, természetjárás, jóga – nagy segítség lehet a stressz kezelésében, de tudni kell azt is, mikor érkezik el az ideje annak, hogy a túl sok munka jelentette terheinken csökkentsünk.

(A borítókép forrása: pixabay.com / Mabel Amber)


hirdetés

További híreink